Ministarstvo poljoprivrede i Savez za hranu i poljoprivredu Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj –NALED, predstavili su Vodič za deklarisanje, označavanje i reklamiranje hrane koji obezbeđuje preciznije označavanje sastava i kvaliteta namirnica.
Novi Pravilnik o označavanju hrane zvanično će se primenjivati od petka, 15. juna, a najveći deo pravilnika odnosi se na energetske vrednosti i količine masti, ugljenih hidrata, šećera, proteina i soli, u njemu je navedeno da svi sastojci proizvoda moraju biti deklarisani, a ako su deo namirnica složeni (majonez, hleb, biskvit) tada i njihovi delovi moraju biti posebno označeni.
Količina sastojka će biti obavezan element, tako da će, na primer, potrošači znati koliko tačno jagoda ima u jogurtu sa jagodom, ribe u ribljim štapićima, ali i koliko ima kupine u soku koji na ambalaži ima sliku tog voća. Količinu ovih sastojaka proizvođači će morati da daju na 100 grama ili 100 mililitara proizvoda. Sve te informacije moraju biti na istoj strani ambalaže, odnosno u jednom vidnom polju potrošača.
Ubuduće će prisustvo alergena u namirnicama morati da bude naznačeno, ali je ostavljena mogućnost da se primerenim načinom, odnosno bojom, stilom ili vrstom slova naglasi da proizvod sadrži žitarice, mleko, jezgrasto voće, jaja ili druge alergene sa definisane liste. Ukoliko proizvod ima manje od 20 miligrama glutena po kilogramu, onda može da nosi oznaku da je „bez glutena”.
Pomoćnik ministra poljoprivrede Nenad Vujović rekao je da je cilj Vodiča za deklarisanje hrane da potrošač ima jasne podatke o proizvodu. „Potrošač treba da dobije ispravne i jasne podatke o hrani, posebno o sastavu, količini, trajnosti, poreklu, karakteristikama identitetu i svojstvima hrane”, naveo je Vujović.
Predsedavajući Saveza za hranu i poljoprivredu i generalni direktor Atlantik grupe za Srbiju Vladimir Čupić rekao je da će novi Pravilnik o deklarisanju hrane pomoći i proizvođačima i potrošačima. „To je pomoć nama koji imamo odgovornost da na pravi način označimo hranu i piće koje proizvodimo, nadležnim službama koje imaju zadatak da kontrolišu primenu propisa, ali i potrošačima koji imaju pravo na tačne informacije o hrani i piću koje konzumiraju”, istakao je Čupić.
Pravilnikom nije definisana upotreba marketinških termina „sveže”, „prirodno”, „tradicionalno”, ali je preporučeno da njihova upotreba ne dovodi potrošače u zabludu.
Isti problem je, kako je rečeno, i sa oznakom „posno”, jer ne postoji nacionalni standard šta se pod tim terminom podrazumeva.